Šaltinis: hubpages.com

Šaltinis: hubpages.com

Ankstesniame straipsnyje išvardinome įprastas priemones, skirtas šuns elgesio skatinimui. Jį perskaičius galėjo susidaryti įspūdis, jog skatinti yra paprasta. Taip, tai nesudėtinga, jei nepageidaujate išgauti norimo tikslo – elgsenos ir žodinės komandos sąsajos.

Skatinimo procesas yra pakankamai sudėtinga schema, įprastai susidedanti bent iš kelių etapų, priklausančių nuo individualių šuns veislės savybių, amžiaus, charakterio ir temperamento. Tačiau, kokie tie etapai, kaip ir kada pereiti iš vieno į kitą – tai didžioji motyvacijos skatinimo principo paslaptis, kurią treneriai šeimininkams atskleidžia individualiai dirbdami su kiekvienu šunimi. Šiame straipsnyje pabandysime paanalizuoti tipinius paskatinimų keitimo principus bei situacijas.

Skatinimo proceso tikslas

Dauguma mokyklos klientų intuityviai žino, jog šuniui virš galvos rodant maisto skanėstą galima įvilioti į sėdėjimo poziciją. Nemažai šunų (o ypač medžiokliniai, pvz., bigliai:) ) tik atėję į pirmąsias pamokas iš karto sėdasi ant žemės pamatę maistą šeimininko rankoje. Nes to, nors ir be didelių dresūros žinių, kasdien yra mokomi namie – skatinami už sėdimą prieš maistą.

Tačiau visa motyvacinės dresūros galia pasireiškia ne rodant maistą, o nuosekliai siekiant pagrindinio skatinimo proceso tikslo: silpniausią paskatinimą paversti stipriausiu. Kitais žodžiais, iš viliojimo maistu ar žaislu, targetingo ar šeipingo – į komandą, kuri pati mokymo proceso pabaigoje tampa paskatinimu ir šuo noriai ją atlieka tik išgirdęs.

Dresūros užsiėmimuose įvedėme keleto etapų paskatinimų sistemą, su kuria dirbti yra patogiausia. Aprašysime pagrindines jos dedamąsias – skatinimo schemas.  Tačiau, kad šios schemos veiktų, būtina laikytis skatinimo taisyklių.

Skatinimo taisyklės

Yra daug dedamųjų – taisyklių, kurios būtinos žinoti mokant šunį ir naudojamos nuo pat pirmųjų mokymo dienų. Šios taisyklės yra pagrįstos mokslininkų gyvūnų tyrinėjimu ir pasitvirtinusios praktiškai. Tad pagrindinės taisyklės yra šios:

1. Tuo momentu, kai pradeda rodyti pageidaujamą elgseną (o tiksliau – netgi 10ms prieš ją rodant), šuo užsidirba žodinį paskatinimo žymeklį – komandą „geras“, „taip“, „super“ –  arba klikerio paspaudimą.  Po pažymėjimo, jog šuo atliko teisingą elgseną, gali sekti tolimesni – funkcijiniai – skatinimo veiksmai:

a) Paskatinamas maistu, atliekamas iš karto po žodinio paskatinimo žymeklio arba klikerio paspaudimo. Laiko tarpas tarp paskatinimo žymeklio atsiradimo ir paskatinimo maistu turėtų būti ne ilgesnis nei 3 sekundės.

b) Paskatinimas glostant. Yra įvairių šio skatinimo variacijų, suaugusiam šuniui neretai paliekamas kaip galutinis paskatinimas.

c) Jei norite paskatinti žaislu, skatinimas atliekamas tuo pačiu principu, tik žaidimas prasideda po kitos komandos – žaidimo pradžios žodinio žymeklio, pvz., komanda „žaisk“. Žaidimas baigiamas žaidimo pabaigos žodiniu žymekliu, pvz. „ok“, „baigiam“.

2. Jei naudojate aplinkos paskatinimą, po įvykio žymeklio panaudokite kitą komandą, skirtą aplinkos paskatinimui pasiekti. Pvz., „eik“.

3. Energingus šunis skatiname ramiau, lėtus šunis – energingiau.

4. Jei šuniui neįdomus nei vienas iš paskatinimų, pasitarkite su dresūros treneriu arba patys paieškokite kokio aktyvesnio paskatinimo. Paprastai padeda žaidimai su daiktais, pririštais prie virvutės.

5. Jei šuo domisi kitais šunimis ir aplinka labiau nei Jumis, pradėkite mokyti šunį namie.

Skatinimo schemos

Štai keletas skatinimo schemų, kurias praktiškai mokome klientus pritaikyti šuns mokyme.

1. Prioritetas paglostymui.

Nebloga schema, sustiprinanti glostymo vertę. Tinka šunims, nevengiantiems kontakto su galva ir lietimo ranka. Dažniausiai naudojame pradiniame etape.

Detaliau:
Komanda šuniui > Įvykio teigiamas žymeklis > Glostymas > Maistas

Aprašymas:
Iš pradžių nutinka įvykis, jį žymite įvykio žymekliu („geras“, „taip“ ir t.t.), tada paglostote, po paglostymo šuo gauna maistą.

2. Prioritetas žaidimui.

Tai visai tradicinė schema, tinkanti šunims, mėgstantiems pažaisti su žaislais ir šeiemininku. Skatinimas žaidimu daugumai šunų yra pati stipriausia skatinimo forma, svarbesnė už maistą, todėl labai svarbu nuo pat mažens šunį mokyti savitvardos ir laukti žaidimo pradžios.

Detaliau:
Komanda šuniui > Žaidimo pradžios teigiamas žymeklis > Žaidimas

Aprašymas:
Duodate komandą, jei nutinka įvykis, jį žymite žaidimo pradžios žymekliu („žaisk“ ar pan.), tada prasideda energingas žaidimas su šunimi. Jei šuo jaunas, būtina prieš tai išmokyti nesikandžioti žaidžiant, nes kitu atveju žaidimas gali tapti teroro aktu.

3. Kintantis prioritetas tarp žaidimo ir maisto.

Nors tai paprasta schema, ją įprasti vartoti užima daugiau laiko. Žinoma, ji šiek tiek sudėtingesnė, nes įtraukia sąlyginį veiksnį.

Detaliau:
Duodama komanda. Po jos:
a)      jei šuo veiksmą atlieka geriau nei įprasta, vykdoma žaidimo prioriteto schema;
b)      jei šuo veiksmą atlieka kaip atlikdavo įprastai, vykdoma glostymo prioriteto schema.

Aprašymas:
Taisyklės paprastos: jei šuo padaro veiksmą bent kiek geriau nei įprastai, gauna aktyvesnį paskatinimą – pagal prioritetą žaidimui. Jei atlieka įprastai, gauna maisto, jei šuo vyresnis – gali negauti iš viso nieko.

4. Kintantis prioritetas tarp paglostymo ir aplinkos paskatinimo.

Tai sudėtingesnė schema, reikalaujanti, jog prieš pradedant ją taikyti, glostymo veiksmas jau būtų įgijęs aukštą vertę, o ją stiprinti galima pasitelkiant skatinimą aplinka. Ši schema stiprina ne tik atskiras paskatinimų dedamąsias, tačiau ir kontaktą su šeimininku, nes šuo visada laukimą supras kaip žaidimą, o ne kaip prievolę.

Detaliau:
Duodama komanda. Po jos:
a)      jei šuo įvykdo komandą (pvz., pakviestas atbėga ir atsisėda), šuo paglostomas;
b)      jei po paglostymo pasilieka prie šeimininko, duodama aplinkos skatinimo komanda ir šuniui leidžiama daryti jam tuo momentu aktualų veiksmą (uostimąsi, ėjimą prie kitų šunų, žmonių ir t.t.)
c)      jei paglostytas iš karto nubėga atgal, pasišalinama iš situacijos ir dirbama didesniu atstumu nuo trikdžio.

Išvados

Šuns elgesys – tai grandinė veiksmų, iš kurių turite atsirinkti, kuriuos skatinsite, o kuriuos ignoruosite. Stipriausias būdas pritaikyti paskatinimus – maišyti vienus su kitais taip, kad silpnesni paskatinimai nuosekliai būtų skatinami stipresniųjų ir taptų stipresniais. Ir nesakykite, jog tai tik teorija. Jei kasdien maisto dubenėlį duosite šuniui tik atsisėdus, šuo išmoks laukti prieš ėdimą sėdėdamas. Elgsena bus išmokta tada, kai skatinsite ją nuosekliai ir palaipsniui, o ne per vieną treniruotę.

Aukščiau paminėtos skatinimo schemos yra bazinės, bet nėra vienintelės. Tačiau norint geriau suprasti šias ir kitas schemas, reikia tiesiog praktiškai pabandyti jas atlikti. Linkime puikios praktikos !

Komentarai

Jonas Valančius - "Rekso" treneris, šunų elgesio specialistas, vienas pirmųjų Lietuvoje pradėjęs taikyti pozityvias elgesio keitimo technikas šunų problemoms spręsti. Priklauso APDT, PPG tarptautinėms kinologų organizacijos, Lietuvos kinologų draugijos šunų elgesio specialistų Sąjungos Tarybos narys. Veda treniruotes Vilniuje, seminarus visoje Lietuvoje.