Jums kyla klausimas, kas yra GERAS DRESŪROS TRENERIS? Taip, pateikėte klausimą laiku ir vietoje ! Tuo tarpu, kai JAV nusistovėjo aiški bendra sistema (o tiksliau – net kelios sistemos), sertifikuojanti šunų dresūros instruktorius, vienodinanti jų pasiruošimo lygį, ruošianti teoriškai ir praktiškai, mūsų kinologai kvalifikaciją kelia savarankiškai. Net ir su savarankiškai įgyta kvalifikacija bei morališkai pasenusiomis žiniomis galima paruošti šunį pagrindiniam LKD reikalaujamam – BH egzaminui. Kas toliau? Juk gyvūnų pažinimo ir mokymo sritis tokia plati – nuo gyvūno kūno kalbos iki tos kalbos vertimo įprasta elgsena klikerio principu, ką jau kitos šalys daro 20 metų. Todėl atsiranda neišvengiama būtinybė jungtis prie tarptautinių organizacijų, atsakančių į klausimą, ką turi iš principo žinoti dresūros treneris ir besirūpinančių trenerio žinių gilinimusi. Nuo šiol keletą trečiadienių padiskutuosime apie tai, koks jis – GERAS dresūros treneris ir ko jis turi siekti.
Ken Ramirez, Čikagos Shedd akvariumo vyriausiasis instruktorius, šiai metais vykusioje konferencijoje „Art and science of animal training“ kalbėjo apie būtinas gyvūnų instruktoriaus ar elgesio konsultanto savybes. Išskirtiniai bruožai šiems specialistams vis dėlto yra geri bendravimo su žmonėmis įgūdžiai. Daugybė žmonių nori išmokti dirbti su gyvūnais, nes jiems patinka šis darbas. Kaip bebūtų, gyvūnų treniruotėse daugiausia dirbama su žmonėmis, jų tikslas – išmokyti žmones dirbti su gyvūnais. Dėl šios priežasties, reikia mėgti ne tik darbą su gyvūnais, bet ir su žmonėmis.
Štai keletas Ken patarimų, į kuriuos turėtų atsižvelgti gyvūnų treneriai ir elgesio specialistai:
1. Identifikuokite problemą aiškiai
Ar visi žmonės tą pačią problemą mato vienodai? Kiek yra skirtingų kelių, kad pasiektumėte tą patį rezultatą? Žmonės dažnai nesutinka, nepritaria. Geras treneris padės žmonėms atsakyti į klausimus, iškelti dalinius tikslus ir juos įveikti. Visi, dalyvaujantys mokyme, turi sutikti su pagrindiniu darbo planu ir įsipareigoti elgtis nuosekliai, kitu atveju gyvūnas gaus prieštaringą informaciją ir nesupras, kas darosi.
Pvz., į dresūros aikštelę atvedus bailų šunį negalima jo bausti vien dėl to, kad baimę parodo elgdamasis agresyviai. Tokia dažnai būna baimė, atsiradusi dėl socializacijos stokos. Būtina iš pradžių sužinoti šuns istoriją, šeimininkui paaiškinti problemos priežastis, jei reikia, pasiūlyti individualias treniruotes.
2. Paaiškinkite, kiek laiko reikės skirti darbui
Žmonės nori konsultacijų namie, tikėdamiesi gauti stebuklingą receptą, elgesį viską pakeisiantį akimirksniu. Dauguma gyvūnų „problemų“ turi daugybę galimų sprendimų. Todėl jos reikalauja pasiaukojimo, kaip išleistų pinigų, laiko ar pasikeitimo mąstyme. Geras konsultantas parodo žmonėms, jog yra daug galimų problemos sprendimų būdų, jei klientas supranta ir sutinka pasiaukoti tuos būdus pritaikydamas praktiškai. Kitą vertus, problemos sprendimas dažnai būna kompleksinis, reikia nepabijoti kalbėti ir apie tikėtinus sprendimo terminus.
Pvz., koreguojant elgesį niekada nevertėtų imtis darbo, jei nematote, jog šiuo darbu galėsite pagelbėti gyvūnui. Pasitaiko ne vienas iškvietimas į namus, kur žmonės tikisi problemą išspręsti greitai. Taip nenutikus nusiviliama ir specialistu, ir šunimi. Todėl apie darbo pobūdį ir trukmę jau reikėtų pasakoti pirminės konsultacijos metu. O pirminės konsultacijos daugumoje dresūros aikštelių (bent jau Rekso aikštelėje) yra nemokamos.
3. Bendraukite aiškiai, kalbėkite klientui suprantama kalba
Pažinkite savo klientą, sužinokite, kuo jis užsiima, pasistenkite aiškindami naudoti pavyzdžius iš jo darbo srities. Įsitikinkite, jog žmonės išklauso Jus. Nežeminkite, nenuvertinkite kitų treniruočių būdų, dresūros mokyklų, kuriose klientas lankėsi anksčiau.
Pvz., dažni atvejai, kad į mokyklą atvedamas mažas šuniukas, bijantis didelių šunų. Pagrindinė priežastis aiški: kitoje mokykloje kartu paleisdavo mažų ir didelių veislių šunis ir pastarieji skriausdavo mažiukus. Tačiau šuns baimės stiprėjimui įtaką galėjo padaryti daugelis aplinkybių, tarp kurių – ir paties šeimininko nežinojimas, kaip elgtis kritinėse situacijose. Jūsų pareiga – padėti šeimininkui ištaisyti problemą ir pamokyti, kaip elgtis sudėtingais atvejais.
4. Skatinkite tobulėjimą mąstyme
Raskite būdų, kaip paaiškinti mitus ir įsivaizduojamas situacijas. Pakeiskite klausimą iš „kas negerai su šiuo gyvūnu“ į „kokio elgesio aš noriu pasiekti ir kaip aš jį mokysiu“. Geras treneris išdėsto aiškias mąstymo apie alternatyvias strategijas gaires ir randa tinkamiausią problemos sprendimo būdą.
Pvz., klientai dažnai ateina pasakodami, jog šuo jo nemyli ir jog nori dresūros, kad mylėtų. Tokios žmonių interpretacijos turi būti koreguojamos, reikia paaiškinti, iš kur atsiranda šuns meilė arba paklusnumas. Ir jog be kasdienių užsiėmimų nieko nebus.
5. Teigiamai skatinkite klientus
Su klientais sukurkite tarpusavio sąryšius, įgaukite jų pasitikėjimą ir nenuvilkite. Išsiaiškinkite, kurie pratimai, komandos Jūsų žmonėms patinka labiausiai, kas juos motyvuoja dirbti. Geriau susipažinus su klientu galite sugalvoti įdomesnių užsiėmimų.
Ken taip pat pasakė, jog gyvūno treniruotė yra lengvoji dalis. Jei žmonės lengvai suprastų ir išspręstų problemą, nereikėtų nei trenerio, nei konsultanto. Geras dresūros treneris turi žinoti, kaip treniruoti gyvūnus ir suprasti, kaip dirbti su žmonėmis!
Paruošta pagal: http://stalecheerios.com/blog/orca/ken-rameriz-animal-trainer-people-skills
Nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/dog_training_daniel/