Shadow, juodas labradoras retriveris, išmokytas ramiai bendrauti su žmonėmis. Tai būtina gerai išmokyto terapijos šuns savybė – teigia jo šeimininkė ir vedlė Ani Shaker. Šis duetas savanoriauja Andersono Autizmo centre, Statsburge, Niujorko valstijoje.
„Kai tik nuimu jos darbinę liemenę, ji pašoksta ir pradeda judinti uodegą“, pasakoja pona Shaker. „Jai patinka jos darbas“.
Shadow ir jojimo trenerė ponia Shaker atstovauja vieną iš šešių komandų, savanoriaujančių Andersono centre jau du metus. Jie yra dalis Good Dog Foundation pelno nesiekiančio fondo, suteikiančio terapijos paslaugas rytinei Niujorko daliai.
Terapijos šunys, priešingai nei ištisą parą su neįgaliais žmonėmis gyvenantys šunys – pagalbininkai, lanko pacientus gydymo centruose ir specialiose mokyklose. Good Dog komandos nariai praeina 9 savaičių apmokymus, – pasakoja Susan Fireman, vykdančioji trenerė ir programos koordinatorė Niujorko šiauriniai daliai. „Šie šunys turi būti itin ramūs ir jausdami daug streso privalo elgtis ramiai“.
Vienas iš 110 JAV vaikų serga autizmu. Vaikai su autizmu turi nuo vidutinių iki didelių sunkumų bendraujant, rodant emocijas. Tai paprastai būna visą gyvenimą trunkantis neįgalumas, neturintis paaiškinamos priežasties ir iki šiol nežinomas, kaip gydyti. Autizmas, įvardintas kaip vystimosi negalia, dažniau nutinka berniukams.
„Iš šeimų, su kuriomis bendradarbiaujame, vis daugiau išgirstame, jog darbas su terapijos šunimis duoda teigiamo efekto jų vaikams“, -sako Marguerite Colston, nacionalinės Autizmo bendrijos viceprezidentė. „Šuo gali palengvinti vaiko nerimą, padėti atsiverti, nes autizmu sergantys individai yra labiau užsidarę ir nelinkę socializuotis“.
Andersono centro direktorius sveikatos reikalams Dr. Austin Rynne pasakoja, jog pas juos ištisus metus gyvena vaikai, paaugliai, jaunuoliai nuo 5 iki 21 metų amžiaus. Direktorius į ugdymo programą įtraukė darbą su šunimis norėdamas ištirti, ar jie gali padėti ugdymo procese.
Pasak Dr. Rynne, daugybė vaikų, sergančių autizmu, gyvena savo pasaulyje, labai svarbu rasti tiltą iki šio pasaulio. Terapijos šunų programa padėjo tai atrasti su kai kuriais vaikais.
11 metų berniukas, nekalbėjęs ir savo pageidavimus mokėjęs pateikti tik rodydamas pirštu į paveikslus (taip, ne, vonia, žaislas, maistas ir t.t.) prieš metus bandant supažindinti su šuniuku Shadow nenorėjo eiti į kambarį. Dabar, po metų, jis prašo pasivaikščioti, paglostyti ir pamaitinti šunį. Šie santykiai padeda įgyti bendravimo įgūdžių, kurie bus naudingi bendraujant su mokytojais ir tėvais, teigė Dr. Rynne.
Kai šis berniukas susijaudina, atvedamas šuo jį nuramina ir rodosi, jog padeda atgauti savikontrolę.
Daugybė specialiųjų mokyklų ir ugdymo įstaigų JAV naudoja šunis – terapeutus darbui su vaikais, sergančiais autizmu. Štai Dutchess, auksaspalvis retriveris, gelbsti vaikams, gyvenantiems Poughkeepsie mieste, Niujorke. Šis šuo taip pat paruoštas Good Dog Foundation, su juo užsiima prof. Markas Condonas. Šis šuo dirba su šešiolikmečiu vaiku, turinčių verbalinių ir agresijos problemų. Iki darbo su šunimi berniukas buvo priklausomas nuo aplinkinių prižiūrėtojų, dabar jis jau taisosi ir tampa savarankiškesniu.
Kitas gražus pavyzdys – Carlsbade, Kalifornijoje. Vilties pradinėje mokykloje mokomi vaikai su stipriais autizmo atvejais. Labradoras retriveris Yoris čia net gi padėjo sukurti ryšį tarp prižiūrėtojų ir vaikų, gyvenančių už savo pasaulio barjerų. Elizabeth Olson, mokyklos švietimo specialistė, gyrė keturkojį: “Yra vienas mokinys, kurį aš metų metais mokiau pasakyti “labas” ir “viso gero”. Staiga vieną dieną jis pradėjo sakyti šiuos žodžius Yoriui. Greitai juos pradėjo sakyti man ir dabar sako savo draugams”.
Nuotraukos iš užsiėmimų su vaikais: http://www.nytimes.com/slideshow/2010/11/11/giving/11dogs-ss.html?ref=giving www.nytimes.com
Nuotraukos ir straipsnio šaltinis: